Ceny v tatranských vlakoch vzrastú napriek protestom. Miestni chcú prijateľné cestovné
Iniciatíva Vráťme život Tatrám kritizuje výrazné zvýšenie jednorazového cestovného vo Vysokých Tatrách od začiatku mája zo súčasných 50 centov až dvoch eur, podľa počtu kilometrov, na jednotnú sumu štyri eurá.
Cestujúci ju zaplatia napríklad za jeden kilometer, ale aj za vyše dvadsať kilometrov. Aktivisti žiadajú zastaviť podľa nich neprimerané zvyšovanie cestovného. To oproti doterajším viacerým tarifám vzrastie dvoj- až osemnásobne.
„Iniciovanie petície berieme už ako jeden z posledných krokov, ktoré môžeme urobiť," uviedol pre Štandard iniciátor petície zo spomínaného občianskeho združenia Peter Dzurilla.
Skokový rast cestovného považujú za neprimerané zaťaženie domácich obyvateľov, neodôvodnené v kontexte technického stavu vozňov, zastávok a nástupíšť a tiež za priame ohrozenie udržateľnej mobility aj s dopadom na turizmus a imidž regiónu.
K petícii pristúpili podľa Dzurillu aj preto, že o zmenách cestovného v Tatrách rokovalo Ministerstvo dopravy SR a železničiari len so zástupcami samosprávy a bez nich, hoci iniciovali rokovanie. Občianska iniciatíva sa chce osobne stretnúť s ministrom dopravy Jozefom Rážom. „Veríme, že aspoň on bude ochotný počúvať," očakáva Dzurilla.

Zmena sa týka najmä jednorazových cestujúcich
Ministerstvo dopravy pre Štandard potvrdilo, že v navrhovanom cenníku nenastali žiadne zmeny a začne platiť od 1. mája. Odvtedy bude účinná aktualizovaná rezortná vyhláška o regulácii cestovného v železničnej doprave.
„Zástupcom samosprávy sme vysvetlili dôvody, pre ktoré došlo k úprave cestovného. Pripomíname, že zmena sa dotkne najviac jednorazových cestujúcich," informovalo ministerstvo.
Ak sa niekto v Tatrách zdrží dlhšie, oplatí sa mu kúpiť sieťový lístok, napríklad týždenný alebo mesačný. „Ten si môžu výhodne kúpiť aj miestni, ktorí cestujú častejšie. Cena týždenného sa zvýši zo štrnásť na šestnásť eur, mesačného zo šestnásť na osemnásť eur," priblížil rezort.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá prevádzkuje vlaky aj na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ) a Ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso, tak bude môcť pridať osem vlakov navyše, čo si miestni cestujúci dlhodobo želali.
„Pri nastavovaní cien sme sa inšpirovali zahraničím, kde sú jednorazové lístky zvyčajne drahšie než tie dlhodobé, napríklad týždenné či mesačné. Nový cenník teda reaguje na potreby ZSSK, ktorá chce vylepšovať TEŽ s ohľadom na čoraz väčší záujem o cestovanie v regióne," dodalo ministerstvo dopravy.
Dopady vyššieho cestovného na domácich a turistov
Zástupca Iniciatívy Vráťme život Tatrám uviedol, že nové cestovné bude mať okrem domácich veľmi zlý dopad aj na cestovný ruch. Cesta autom môže vyjsť na určité vzdialenosti lacnejšie ako električkou a v prípade dvoch dospelých s dvomi deťmi možno ušetriť ešte viac.
„Starý Smokovec je pritom administratívnym centrom so službami, ktoré občan využíva aktívne. Pri cestovaní električkou to však nie je na to, aby si musel kúpiť mesačník každý mesiac," objasnil Dzurilla.
Zdražovanie podľa neho ide proti plánu trvalo udržateľnej mobility, teda vízii toho, že chceme z Tatier, ktoré sú v letnej a zimnej sezóne známe automobilovými zápchami, odstrániť autá. „Autobusová doprava pritom nemôže poskytovať adekvátnu náhradu, pretože ak počas top sezóny neprejdú ani autá, ktoré stoja v zápchach, neprejde, logicky, ani autobus," upozornil.

Obavy z poklesu návštevníkov Vysokých Tatier
Mesto Vysoké Tatry odhaduje na 50 percent, že cestujúci a návštevníci po zvýšení ceny lístkov v električkách môžu uprednostniť inú dopravu a dokonca iné regióny. „Poklesu návštevníkov sa obávame, keďže v trhovej ekonomike fungujúcej na báze dopytu a ponuky môže byť nárast cien služieb spätý s poklesom ich dodaného objemu," poznamenal pre Štandard prednosta Mestského úradu Vysoké Tatry Juraj Ganzarčík.
Aktuálnu dopravnú situáciu u nich označil za pokojnú, pričom ani v lete nemusí byť iná. „Kapacity ani ceny parkovania momentálne nemáme v pláne meniť, no vplyv mnohých iných faktorov je veľmi náročné odhadnúť," priblížil Ganzarčík.
Hlavným problémom nielen obsadenosti kapacít parkovísk mesta Vysoké Tatry, TEŽ a cien týchto služieb je podľa prednostu "medián ekvivalentného individuálneho disponibilného ročného príjmu po zdanení a transferoch prispôsobený životným nákladom", a ten je na Slovensku výrazne nižší oproti vyspelým európskym krajinám.